لیست اختراعات رضا معصومي
دستگاه اخير جهت تسهيل و تسريع روند كاليبراسيون انواع پرابهاي چند سوراخه و سيم داغ در تونل باد طراحي و ساخته شده است. پراب در گيره مكانيزم قرار گرفته و به طور مستقل تحت زواياي مختلف حمله و جانبي قرار ميگيرد. زواياي مورد بحث توسط كاربر و از راه دور توسط رابط كاربري آسان تنظيم شده، همزمان مقدار زاويه تنظيم شده توسط زاويه سنج ديجيتال به طور دقيق اندازه گيري و ثبت ميگردد. ارتباط ميان نرم افزار رابط كاربري با سيستم نرم افزاري-سخت افزاري مكانيزم، كاربر را از باز و بسته كردن درب تونل به هنگام تست كاليبراسيون براي ايجاد ارتباط بي نياز خواهد نمود. مكانيزم اخير قابليت ايجاد بازه 180 درجه اي زاويه براي زاويه حمله و زاويه جانبي دارا ميباشد، كه البته زواياي مورد نياز در كاربردهاي جاري از اين ميزان كمتر ميباشد. لازم به ذكر است به دليل استقرار سيستم زاويه سنج ديجيتال بر روي مكانيزم، اين دستگاه جهت كاليبراسيون تونل باد و اندازه گيري انحراف اوليه جريان در تونل نيز كاربرد دارد.
از جمله استراتژي و راهكارهاي مهم كه امروزه در بحث منابع آبي روباز در جهان مطرح است، كاهش تلفات تبخير از سطوح آبي روباز مي باشد. كنترل تبخير از سطوح آب با استفاده از روش هاي مختلف، راهحل مهمي در حفاظت از آب مي باشد و در بسياري از موارد از جمع آوري و ذخيره همان مقدار آب از منابع ديگر اقتصادي تر ميباشد. يكي از روش هاي مهم كه توسط نگارنده و همكاران طي چند سال اخير در قالب رساله دكتري در مجتمع مس سرچشمه در حال انجام است، طراحي و استفاده از توپك ها و هگزانهاي پلي اتيلني با قطر 10 سانتيمتر است. توپهاي و هگزان هاي تك روزنه كاهنده تبخير يكي از الگوهاي نويني است كه در راستاي انجام اين پژوهش پيشنهاد و بررسي شده است. با توجه به وزن ناچيز اين ماژول ها و سرعت بالاي باد در منطقه، همواره احتمال جمع شدن و پراكنش آن ها در سطح آب وجود دارد كه اين مسئله كارايي اين نوع پوشش ها را كاهش مي دهد. از طرفي افزايش وزن ماژول با استفاده از پلي اتيلن نيز منجر به افزايش هزينه و عدم توجيه اقتصادي طرح مي گردد. پس از بررسي هاي فراوان مشخص شد، ايجاد روزنه بر روي ماژول ها و تزريق آب به درون آن ها اقتصادي ترين روش افزايش وزن و افزايش مقاومت در برابر استرس باد مي باشد. در واقع با تزريق آب به درون ماژول ها ، وزن آن افزايش يافته و احتمال جابهجايي آن با امواج محيطي از جمله بادهاي سنگين كاهش يابد. در طراحي اين محصولات، پيشنهاد شده تا يك روزنه به قطر 5/0 تا 1 ميليمتر در سطح ايجاد و توسط حجم مشخصي آب پر گردد. به دليل تك روزنه بودن ماژولها تزريق آب به روش دستي براي تعداد زياد توپ و هگزانها بسيار سخت است چرا كه به دليل عدم وجود روزنه دوم، خروجي جهت تخليه هوا وجود نداشته و تزريق آب به درون پوششها نياز به فشاري بيش از فشار جو خواهد داشت. اختراع حاضر كه به منظور تزريق آب به درون پوششهاي شرح داده شده طي پروژه تحقيقاتي در حال انجام، طراحي شده است، دستگاهي ساخته شده كه با ايجاد روزنه اي به قطر 5/0 ميليمتر بر روي توپها آب را تحت فشار طي چند ثانيه به درون توپ تزريق مي كند. اين دستگاه كه به منظور تزريق آب به درون بيش از 4000 توپ تك روزنه و 4000 هگزان پلي اتيلني به منظور انجام آزمايش در فاز نيمه صنعتي در مجتمع مس سرچشمه طراحي و ساخته شده، تزريق تحت فشار آب را به راحتي طي اندك زماني ميسر مي نمايد. سند با شماره 003487 صادر شد.
يك نوع رينگ و تاير اتومبيل به نام دوبلاس كه تاير با 2 مخزن باد جداگانه و يك رينگ جديد 2 تكه كه مطابق نقشه رينگ رسم نموده شده روي هم سوار و با 8 عدد پيچ و مهره متصل و محكم ميگردد و بر روي تاير كه داراي 3 فاق مي باشد كه فاق وسط اين تاير 2 سانتيمتر بلند تر از فاق هاي كناري است كه بين 2 تكه رينگ جا مي گيرد و سپس هر 2 طرف تاير كه 2 ورودي جدا گانه دارند را با پمپ باد به صورتي كه هر 2 مخزن با هم در يك زمان پر مي شود آماده سازي مي كنيم
كمك فنر خودرو داراي فنر لول ساعت شني با قابليت كاركرد در وزنهاي مختلف، شكل خاص و جديدي از فنر است كه بتواند بازه گسترده تري از نيروي وارده را تحمل نموده و كاربرد گسترده تري داشته باشد. فنرهاي موجود بر طبق قانون هوك F=kx كه در آن جابجايي فنر فشرده يا كشيده شده از نقطه تعادل آن (X) و ثابت فنر (K) به ازاي هر فنر بسيار محدود و يكتاست. در سيستم تعليق خودرو بر اساس ثابت فنر به كار رفته، خودرو مي تواند محدوده وزني خاصي را تحمل نمايد. لذا سيستم تعليق خودروهاي سواري با خودروهاي باري متفاوت بوده بدين معنا كه كمك فنر خودروهاي باري در زمان حمل بار با وزن پايين يا بدون بار بسيار خشك و ناكارآمد است. اين كمك فنر خودرو از دو بخش 1. كمك فنر و 2. فنر ساعت شني تشكيل شده است كه فرم فنر ساعت شني و پيستون آن موجب عملكرد مناسب اين نوع سيستم تعليق در وزن ها و فشارهاي وارده متفاوت مي شود به طوري كه ابتدا لول هاي نازك فنر ساعت شني كه در نزديكي راس قرار دارند وارد عمل مي شوند و سپس ديگر لول ها كه به سمت انتها ضخيم تر مي شوند به ترتيب وارد عمل مي گردد.
در بدنه اتومبيل يك پمپ مكنده دو طرفه قرار داده ميشودكه لوله هاي خروجي از دو سر پمپ يك دور به دور خودرو ميچرخند و در داخل اين لوله ها فلز جيوه سنگين و مايع وجود دارد و رمز اين دستگاه در جيوه اي است كه وزن بالايي دارد و به صورت ستوني در خودرو به كار گرفته شده در مركز خودرو يك پمپ دو طرفه وجود دارد كه هنگامي كه خودروبه سمت چپ ميچرخد پمپ جيوه را به سمت چپ ميفرستد تا بالايه سقف خودرو كه ستوني سنگين در ان سمت به وجود مياورد و از واژگوني جلوگيري ميكند و حتي خودرو چسبنگي بيشتري پيدا ميكند يا در شيب به سمت كه خودرو به سمت شاگرد شيب گرفته دو باره جيوه به چپ پمپ ميشود و برعكس اين حالات وجود دارد تا تعادل كامل بر قرار شود استفاده از جيوه توسط پمپ ولوله و سنسور هاي حركت سنج به منظور افزايش تعادل در پيچ با خودرو يا مسير هاي نا هموار كه اين امر موجب افزايش ثبات كامل خودرو در مسير ميشود و در هنگامي كه عدم تعادل حاصل ميشود سيستم با لنگر اندازي به طرفين خودرو را در مسير مستقيم قرار خواهد داد .
در راديولوژي و سي تي اسكن، ثابت نگه نداشتن هدف و بافتهاي سالم و عدم قطعيت ژئومتري بيمار از دلايل اصلي تشخيص مي باشد. چنانچه عضو مورد مطالعه حين تصويربرداري جابجا شود، كامپيوتر جاي اصلي پيكسل مربوطه را در فضا گم كرده و در نتيجه مقادير ثبتي اشعه در مقابل رديف و ستون غير واقعي قرار خواهد گرفت. آرتيفكت ناشي از حركت بيمار به صورت سايه شبح مانند محو شدگي يا خطوط ناواضح در تصاوير سي تي اسكن ديده مي شود . اين سيستم از سه رديف سنسور تشكيل گرديده كه درجهت مورد نظر عمود بر تابش ليزر قرار خواهد گرفت. پس از ست آپ مريض توسط تكنسين ، اين سنسورها در تقاطع خط ليزر قرار گرفت و دكمه ثبت موقعيت فشار داده مي شود. اين عمل بدون تنظيم و صرف زمان زياد صورت مي پذيرد كه به طور متوسط 5 ثانيه براي هر جهت زمان نياز دارد. پس از زدن كليد ثبت موقعيت ، مكان دقيق ليزر بر روي سنسور ثبت گرديد و اگر بيمار حركت ناخاسته اي داشته باشد سيستم مقدار و جهت آن را نشان خواهد داد كه اگر خارج از محدوده تعيين شده باشد دستگاه دستور قطع اسكن را مي دهد. با ساخت اين دستگاه بسته به نوع و مكان مورد اسكن ، با تشخيص پزشك معالج مي توان حداكثر مقدار دقيق حركت بيمار را مشخص نمود و حركات بيشتر از حد مجاز را تشخيص داده و اسكن را متوقف نمود. در بيماران تسكيني كه درد زيادي در ناحيه درمان دارند اين دستگاه مي تواند بسيار مفيد باشد. در اين دستگاه امكان اعمال رنج تغيرات قابل قبول بصورت پيش فرض و يا مجزا براي هر بيمار وجود دارد و تكنسين از حركات ناخاسته بيمار در حين تصوير برداري مطلع خواهد شد. كلمات كليدي : راديولوژي ، سنسور حركتي ، بيمار
در سيستم هاي ترددشماري كه براساس نوسان سازهاي LC ساخته شده اند، حلقه هاي القايي نصب شده، جزيي از مدار بوده و لازم است قبل از عبور وسايل نقليه از روي آن، عدد نوسان مربوط به آن نوسان ساز ثابت باشد (نوسان ساز پايدار) تا بتوان زمان و جزئيات حضور وسيله نقليه روي آن توسط پردازشگر شناسايي و پردازش شود، ولي به دليل متغير بودن مقدار اندوكتانس حلقه القايي (شرايط آب و هوايي و خطاهاي انساني در ساخت حلقه با ابعاد و تعداد دور متفاوت)، نياز به تغيير تعداد خازن هاي موازي موجود در مدار بوده، تا حاصلضرب مقدار خازن و سلف ثابت بماند و اين نوع تنظيمات دستي مهمترين ايراد سيستم هاي قديمي مي باشد، زيرا با تغييرات جغرافيايي محيط اطراف، اندوكتانس حلقه ها تغيير كرده و فركانس نوسان را دچار تغيير مي نمايد. در سيستم پيش رو تنظيمات به صورت خودكار به گونه اي انجام مي شود كه به ازاي هر حلقه و در هر شرايطي عدد نوسان ثابت مي ماند. با توجه به پردازش توسط ميكروكنترلرها به ميزان توان مصرفي كاهش يافته و مي توان آنها را با اتصال به پنل خورشيدي مورد استفاده قرار داد. از طرفي در سيستم موجود تحليل و پردازش بر اساس مشخصه حلقه و تغييراتي كه هر خودرو با عبور از روي آن بر روي مشخصه ايجاد مي كند به دقت بالاتر در محاسبات طول و سرعت وسيله نقليه مي توان دست يافت.
امروزه به لطف پيشرفت در زمينه علوم پزشكي و مهندسي شاهد پيشرفت چشم گيري در زمينه كمك به افرادي كه به هر نحو درگير نوعي از ناتواني هاي جسمي و روحي هستند مي باشيم كه حاصل همكاري و رشد گام به گام اين علوم در كنار يكديگر است منجمله مي توان به پيشرفت هاي اخير در علوم پزشكي در كمك رساني به افرادي كه درگير ناتواني هاي ناشي از نابينايي هستند. اما در اين اختراع سعي شده تا با استفاده از ابزاري ساده هم از جهت توليد و هم از جهت راحتي استفاده توسط نابينايان ايشان را در جهت يابي در هنگام راه رفتن در سطح شهر ها و عبور از گذرگاهها كمك كرد تا در حفظ امنيت شان موثر باشد. كفش به GPS مجهز است و فرد نابينا مي تواند به صورت صوتي مقصد خود را به كفش بگويد،كفش با استفاده از ويبره هاي تعبيه شده در آن فرد نابينا را كمك ميكند كه به كدام سو برود.هر وقت لازم باشد به چپ بپيچد،چپ ويبره ميكند و هر وقت لازم باشد به راست بپيچد راست ويبره ميكتد. با نزديك شدن به مقصد به شدت ويبره ها افزوده مي شود ،در صورت نزديك شدن شي(جسمي) با سرعت بالا به سنسورهاي كفش ،كفش اعلام حالت خطر (panic) ميكند و به فرد نابينا دستور ايست در جاي خود و بالا بردن دست ها و تكان دادن آنها را مي دهد .بدين گونه اطرافيان متوجه در خطر بودن فرد نابينا مي شودند و به كمك او ميايند . با كمك اين اختراع توانسته ايم گامي هر چند كوچك اما ارزشمند در جهت بهبود كيفيت زندگي نابينايان رو به سمت جلو بر داريم و ايشان را قادر به حضور بيشتر در جامعه و بالا بردن سطح نيروي فعال جامعه تشويق كنيم تا بيش از پيش پتانسيل هاي بالقوه ايشان را كه سهم قابل توجهي از جمعيت بشري را دارند، به بالفعل تبديل كنيم و شاهد رشد و پويايي شان در جامعه خودمان باشيم كه رشد هر فرد به رشد جامعه اش و رشد جامعه به بهتر شدن افرادش نيازمند است.
موارد یافت شده: 13